Zdrowa Żywność

Co jeść na zdrowe serce

Nie od dziś wiadomo, że to co jemy wpływa na funkcjonowanie całego organizmu – nie inaczej jest w przypadku serca, które jest szczególnie wrażliwe na to, jakie potrawy znajdują się na naszym talerzu. Sprawdźmy zatem jakie posiłki należy jeść, aby zachować witalność serca i cieszyć się dobrym zdrowiem przez długi czas.

JAKOŚĆ, A NIE ILOŚĆ

Z pewnością nikogo nie zdziwi, że podstawą zachowania układu sercowo-naczyniowy w dobrej kondycji jest wzbogacenie posiłków o duże ilości warzyw i owoców. Ich proporcje i skład mogą być różne – osoby, które zmagają się już z różnego rodzaju chorobami sercowymi powinny spożywać w głównej mierze warzywa zielone, a także duże ilości bakalii i owoców pestkowych. W celu zachowania odpowiedniej kondycji serca w codziennym menu nie może zabraknąć produktów pełnoziarnistych, bogatych w błonnik czy chudego mięsa. Wszystkie posiłki powinny być przygotowane w lekkostrawnej formie – warto unikać smażenia, a jeśli już coś jest przygotowywane na patelni to najlepiej jest sięgać wtedy po oliwę z oliwek czy olej lniany. Idealnym rozwiązaniem są dania przyrządzane na parze lub pieczone.

Pamiętając o zachowaniu dobrej kondycji serca ważne jest ograniczenie spożywania soli – spożycie dziennie nie powinno przekraczać 1500 mg. Przestrzeganie tej zasady usprawni działanie serca, tym samym zapobiegając powstawaniu nadciśnienia czy miażdżycy.

Warto wiedzieć: dorosła osoba powinna spożywać co najmniej pół kilograma warzyw dziennie.

TŁUSZCZE TRANS, CZYLI WRÓG SERCA

O tym, że zawarte w wysoko przetworzonych produktach i fast foodach tłuszcze trans źle wpływają na ludzki organizm wiadomo już od dawna. W wielu badaniach skupiono się jednak na ich szczególnym, negatywnym wpływie na serce. Udowodniono, że obecność tłuszczy tego typu w diecie hamuje produkcję hormonu prostacykliny w tętnicach. Brak tego hormonu może powodować tworzenie się skrzepów, które są groźne dla zdrowia i życia.

DROGOCENNY WPŁYW RYB NA SERCE

Szczególne miejsce w diecie osób dbających o serce powinny zajmować ryby. Wprawdzie większość ryb wydaje się być dość „tłusta”, ale trzeba pamiętać, że w większości są to nienasycone tłuszcze - takie, które obniżają poziom cholesterolu. Ich dobroczynny wpływ na organizm zmniejsza ryzyko wystąpienia np. miażdżycy czy zawału serca.

Tłuszcze nienasycone to jednak niejedyny powód dla którego warto jeść ryby. Niezwykle istotne w prawidłowej pracy serca są także kwasy tłuszczowe omega-3, których ryby posiadają bardzo dużo. Hamują one powstawanie zakrzepów w śródbłonku, a dodatkowo wzmacniają mięśnie serca. Powinny je spożywać szczególnie osoby po zawale, ponieważ przyczyniają się do obniżenia ryzyka występowania arytmii.

Przyjmuje się, że ryby powinny być spożywane przynajmniej dwa razy w tygodniu. Warto wybierać te z grupy „tłustych” – makrele, sardynki, łososie czy śledzie.

NIE UNIKAJ DOBRYCH WĘGLOWODANÓW

Węglowodany to kolejny aspekt, na jaki należy zwracać w diecie wspierającej serce. W dużym uproszczeniu mogą zostać podzielone na „złe” i „dobre” – odpowiednio węglowodany proste i złożone. Spożywanie dużej ilości węglowodanów prostych prowadzi do występowania otyłości, której często towarzyszy podwyższony cholesterol utrudniający prawidłową pracę serca. Z kolei węglowodany złożone dostarczają organizmowi optymalnej ilości komórek progenitorowych biorących czynny udział w odbudowie naczyń krwionośnych w przypadku ich uszkodzenia. To bardzo ważny proces w utrzymaniu dobrej kondycji krążeniowej.

ZASKAKUJĄCE PRODUKTY POLECANE NA SERCE

By mieć serce „zdrowe jak dzwon” warto jest też sięgać… po kieliszek wina dziennie! Badania dowodzą, że lampka wina zawiera znaczne ilości polifenoli, czyli organicznych związków chemicznych, które biorą czynny udział w utrzymaniu odpowiedniej elastyczności naczyń krwionośnych, co może jednocześnie zmniejszyć ryzyko występowania zawałów. Podobne właściwości wykazuje ciemne piwo, które bogate jest w przeciwutleniacze, biorące bezpośredni udział w odbudowie komórek oraz hamujące procesy starzenia.

To nie koniec pozytywnych i zdrowych przyjemności! Do tej grupy zaliczyć można również spożywanie niewielkiej ilości bardzo ciemnej czekolady. Udowodniono, że wpływa ona pozytywnie na utrzymanie optymalnego ciśnienia krwi. Najważniejsze, by sięgać jednak po czekoladę zawierającą duże ilość kakao.

Warto wiedzieć, że na rynku medycznym dostępne są również platformy medyczne, dzięki, którym możliwy jest regularny kontakt ze kardiologiem.

Więcej na tematy z związane z kardiologią przeczytasz na adamed.expert.

DIETA / ZDROWA ŻYWNOŚĆ / ODCHUDZANIE