Zdrowa Żywność

Yerba Mate, napój pobudzający

Zmęczenie, niewyspanie, przepracowanie, stres - z tymi problemami często próbujemy sobie poradzić, sięgając po syntetyczne napoje energetyczne w puszkach lub butelkach. Są kolorowe, smakują landrynkowo i zawierając potężną dawkę tauryny, kofeiny, barwników, cukru, słodzików i innych owianych złą sławą substancji chemicznych.

 

Energetyki faktycznie poprawiają samopoczucie, ale efekt ich działania jest krótkotrwały, za to negatywne skutki ich nadużywania mogą towarzyszyć nam bardzo długo. Przyczyniają się one do problemów z pamięcią i koncentracją, powodują nerwowość, drażliwość, a nawet agresję. Ponadto przyczyniają się do powstawania chorób układu krążenia, układu pokarmowego, nowotworów i obniżają odporność organizmu. Ich picie jest więc na dłuższą metę bardzo szkodliwe.

Czym zastąpić energetyki?

Niestety napoje energetyczne potrafią silnie uzależniać. Pobudzają one nasz układ nerwowy, a kiedy przestajemy je pić, czujemy się fatalnie. Brak siły na cokolwiek, znużenie, bóle i zawroty głowy, wybuchy złości- to tylko niektóre objawy odstawienia energetyków. Z uzależnienia od tego rodzajów napojów da się wyjść. Potrzebny jest jednak upór i konsekwencja. Warto zastąpić je naturalnymi produktami zawierającymi pobudzające substancje, ale w mniejszych nieszkodliwych dawkach i w komplecie z wieloma innymi cennymi i korzystnymi dla zdrowia substancjami aktywnymi. Pamiętajmy, że aby być zdrowym i czuć się świetnie konieczne jest zachowanie zdrowej równowagi we wszystkim, zatem również te naturalne źródła energii stosujmy w rozsądnych ilościach.

Herbata

Zarówno tradycyjna czarna herbata, jak i zielona oraz biała mają silne działanie pobudzające i energetyzujące organizm. Dzieje się tak ze względu na znajdującą się w tych napojach teinę, która wykazuje podobne działanie do kofeiny. Regularne picie herbaty w ilości 2-3 filiżanek dziennie poprawia pracę układu odpornościowego, zapobiega zakrzepicy oaz chorobom serca, wspomaga trawienie, pomaga leczyć przewlekłe stany zapalne w organizmie i zapobiega próchnicy zębów ze względu na zawartość naturalnych związków fluoru w tym napoju. Umiar w piciu herbaty powinny jednak zachować osoby borykające się z nadciśnieniem tętniczym.

Yerba mate

Ten napar sporządzany z suszonych liści Ostrokrzewu paragwajskiego bije rekordy popularności na całym świecie. Nie bez powodu, ponieważ nie tylko pobudza i energetyzuje ze względu na zawartość mateiny, ale także posiada szereg właściwości korzystnych dla naszego zdrowia. Na temat działania Yerba mate na ludzki organizm przeprowadzono już wiele badań naukowych na całym świecie. Dowiodły one, że napój ten wspomaga koncentrację i usprawnia procesy myślenia (nawet u osób z chorobą Alzheimera), pomaga w walce z nadwagą, obniża poziom cholesterolu we krwi i działa przeciwzapalnie.
Napój ten ma jednak bardzo specyficzny smak, który wielu osobom nie odpowiada. Można próbować się do niego nieco przyzwyczaić lub sięgnąć po dostępne na rynku mieszanki Yerba mate z owocami, które znacznie poprawiają jego walory smakowe.

Kawa

Znana od tysiącleci mała czarna to szczególnie lubiany przez polaków sposób na dodanie sobie energii. Pamiętajmy jednak, że aby odnieść korzyści z jej picia, powinniśmy zachować umiar. Kawa pita w nadmiarze potrafi znacznie podnosić ciśnienie krwi i podrażniać układ pokarmowy. Sięgajmy więc maksymalnie po dwie duże filiżanki tego zawierającego naturalną kofeinę napoju dziennie, a będzie on mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Sok z grejpfruta

Cytrusy mają działanie pobudzające i energetyzujące organizm. Ich dobroczynne działanie opiera się o wysoką zawartość witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy C oraz specyficzne substancje aktywne z grupy polifenoli. Regularne poranne picie soku świeżo wyciśniętego z grejpfruta, pomarańczy lub limonki czy cytryny (w przypadku tych dwóch owoców z wodą), szybko poprawi samopoczucie, podniesie poziom energii, poprawi pracę mózgu i doda witalności. W chwilach zmęczenia, zestresowania czy zniechęcenia pracą, warto sięgnąć właśnie po sok z cytrusów, zamiast po puszkę z energetykiem.
Pamiętajmy, że żadne dodające energii napoje, nawet te naturalne i bardzo zdrowe, nie zastąpią odpowiedniej ilości snu i wypoczynku, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Dbajmy o siebie na co dzień, a każdego ranka będziemy budzić się pełni energii. Jeśli dokucza nam stres, nauczmy się go rozładowywać. Pomocne mogą okazać się takie techniki walki ze stresem jak świadomy oddech lub medytacja.

DIETA / ZDROWA ŻYWNOŚĆ / ODCHUDZANIE