Aktywnie

Piechotą do szkoły

Sprawność umysłowa dziewcząt, które chodzą do szkoły na piechotę jest lepsza niż ich rówieśniczek, które jeżdżą do szkoły samochodem czy autobusem - wynika z badań, które publikuje pismo JAMA Pediatrics.

Jednak odległość, jaką pokonują uczennice ma znaczenie. Te, które idą do szkoły dłużej niż 15 minut, wypadają lepiej w testach na sprawność umysłową niż koleżanki, które mieszkają bliżej i w związku z tym mają krótszy dystans do pokonania.

Naukowcy z Uniwersytetu w Grenadzie (Hiszpania) razem z kolegami z kilku innych hiszpańskich uczelni doszli do takich wniosków na podstawie analizy wyników zebranych w szeroko badaniu o akronimie AVENA, prowadzonym wśród hiszpańskich nastolatków. Uwzględnili przy tym dane dotyczące 1700 dziewcząt i chłopców w wieku 13-18 lat z pięciu hiszpańskich miast (Grenada, Madryt, Murcja, Saragossa i Santander).

Zebrano informacje na temat sposobu, w jaki młodzi ludzie docierają do szkoły (pieszo, na rowerze, na motocyklu, samochodem, autobusem, metrem lub w inny sposób) oraz jak dużo czasu im to zabiera.


Sprawność intelektualną uczniów oceniano przy pomocy standardowego testu, który sprawdza zdolności językowe, tempo wykonywania zadań matematycznych i rozumowanie.

W analizie brano pod uwagę m.in. takie czynniki, jak wskaźnik masy ciała (BMI), na podstawie którego określa się nadwagę lub otyłość, a także aktywność fizyczną poza szkołą, społeczno-ekonomiczny status rodziny oraz to, czy szkoła, do której uczęszczały dzieci była publiczna czy prywatna.

Jak komentują autorzy pracy, codzienne chodzenie do szkoły na piechotę jest zdrowym nawykiem, który pobudza wydatkowanie energii i przyczynia się do lepszego stanu zdrowia. Ponadto stymuluje aktywność nastolatka przez resztę dnia.

Naukowcy zwracają uwagę, że w nastoletnim wieku plastyczność mózgu jest większa niż w innych okresach życia. Dlatego warto wtedy pobudzać procesy poznawcze i rozwój intelektualny.

Paradoksalnie jednak w okresie nastoletnim obserwuje się największy spadek aktywności fizycznej, zwłaszcza u dziewcząt. Zdaniem badaczy oznacza to, że nieaktywne nastolatki mogą tracić okazję do korzystania z bardzo ważnego czynnika mogącego poprawić ich zdolności uczenia się i sprawność intelektualną.

 

Tematy: