Rower

Niewątpliwie jazda na rowerze jest przyjemna. Ale, aby móc cieszyć się tą przyjemnością należy o swój jednoślad dbać. Wbrew pozorom odpowiednia konserwacja przedłuża pracę części rowerowych. Dzisiaj zajmiemy się łańcuchem. Choć wiele osób zapomina o tym, to jest on naprawdę ważny.

 

Co w trawie piszczy, czyli najważniejsze informacje o łańcuchu rowerowym

Poświęcając czas na konserwację możemy mieć pewność, że części rowerowe posłużą nam przez zdecydowanie dłuższy czas. Zatem jeżeli lubimy długie wycieczki rowerowe to oczywiście należy pamiętać o konserwacji. Szczególnie, gdy jeździliśmy po błotnistych terenach, bądź gdy łańcuch wydaje dziwne i piszczące dźwięki. Jak wiadomo przygotowując się do sezonu również koniecznie należy wyczyścić łańcuch nawet, gdy nasz jednoślad "zimował" w dobrych warunkach. Absolutnie nie można konserwować tej części do roweru tylko raz do roku. Zdecydowanie lepiej poświęcić trochę czasu, niż zdecydowanie więcej pieniędzy.

Czyszczenie ma duże znaczenie

Na samym początku należy pamiętać o odpowiednim czyszczeniu roweru. Tutaj również sam sposób jest ważny, gdyż nie wystarczy tylko opłukać go, ale trzeba poświęcić odrobinę więcej czasu. Oczywiście koniecznie należy ściągnąć sam łańcuch. Teraz przyda nam się zwykła, sucha szmatką, którą usuniemy te największe zanieczyszczenia. Następnie będzie potrzeba nam benzyna ekstrakcyjna, ewentualnie specjalny środek odtłuszczający. Naszym zdaniem nie warto kupować specjalnych sprzętów do czyszczenia łańcucha, gdyż ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia. Cóż musicie sobie zdawać, że ta praca do czystych nie należy, ale efekty są warte trudu. Łańcuch warto umieścić w butelce, do której wlewamy odpowiedni środek, czyli np. benzynę ekstrakcyjną. Po zakręceniu butelki machamy nią, tak jakbyśmy robili shake. Po opadnięciu brudu wystarczy tylko wyciągnąć łańcuch i odłożyć go w suche miejsce, tak aby wyschnął. Takiego czyszczenia warto dokonywać przynajmniej co 3 miesiące, choć my radzimy wam co 2.

Czym i jak smarować łańcuch

Nim przejdziemy do tego jak smarować łańcuch to doradzimy wam czym. Tutaj pewnie nie odkryjemy Ameryki, jeżeli zdradzimy Wam, że najlepiej używać środków dedykowanych do tych części do roweru. Nie są wcale drogie. Dobrym przykładem jest Shimano PTFE. Dostępne są równie specjalne środki np. do czyszczenia osadów z piasku, czy błota, które są również świetne, ale jeżeli macie ekonomiczne podejście do zakupów to zupełnie wystarczy Wam zakupienie środka uniwersalnego. Smarowanie łańcucha też jest łatwe, wystarczy tylko na każdy spin nałożyć odrobinę oleju, wystarczy tylko kropelka. Teraz znowu musicie uzbroić się w cierpliwość i poczekać kilka minut, aż olej wchłonie i gotowe. Warto też poświęcić trochę uwagi smarowi. Otóż jego rodzaj ma także duże znaczenie. Dostępne są smary dostosowane do trudnych, zimowych warunków, jak i te, które sprawdzą się w lato. Zimowe smary są zdecydowanie gęstsze. Ponadto są także bardziej odporne na działanie wody

A co z pozostałymi elementami?

Należy smarować tylko i wyłącznie łańcuch, a nie inne elementy. Zatem absolutnie nie należy smarować zarówno kasety, jak i zębatek, czy nawet tarcz mechanizmu korbowego, podobnie jak samych przerzutek. Tutaj musicie wiedzieć, że kółka przerzutek można smarować tylko i wyłącznie po ich rozebraniu i dokładnym wyczyszczeniu, tak samo należy postępować z przerzutkami. W tym miejscu mamy dla Was jeszcze jedną radę, a mianowicie pamiętajcie o wytarciu na sucho łańcucha po każdej jeździe w deszczu.



Kiedy trzeba wymienić łańcuch

Nic nie jest wieczne w rowerze, dlatego nawet poświęcając czas na konserwację prędzej, czy później dojdzie do tego, że konieczna będzie jego wymiana, oczywiście przy konserwacji będzie to zdecydowanie później. Musicie pamiętać, że nadmiernie wyciągnięty łańcuch niszczy zębatki, a tego przecież chcemy uniknąć. Ponadto na wymianę łańcucha należy się zdecydować, gdy zwyczajnie się nam rozciągnie, zazwyczaj szacuje się, że należy tego dokonać co 2000 km. Oczywiście możecie nie wymieniać łańcucha, ale musicie liczyć się z tym, że inne podzespoły zdecydowanie szybciej się zużywają.



Odpowiednie pielęgnacja i konserwacja mają naprawdę duże znacznie dla części do roweru. Przede wszystkim przedłużają ich żywotność oraz zwiększają nasze bezpieczeństwo jazdy. Zatem lepiej poświęcić kilka chwil np. na wyczyszczenie roweru niż płacić za wymianę kolejnych części.